Direktlänk till inlägg 21 april 2013

En dag i solen

Av Lotusblomma - 21 april 2013 16:51

Som jag tidigare har varit inne på är katter vanedjur. De tycker om att följa samma invanda rutiner och mönster, i grund och botten är väl människan också ett vanedjur. De flesta av oss har nog några rutiner eller beteenden som är svåra att komma ifrån.


 

  

En dag hos oss börjar som så att när Jimmy och jag går upp så går katterna eller en katt ut, beroende vilket humör hon är på. Är det snö eller gråregnigt ute stannar damen inne. Men, idag när det var sol ute så skulle båda katterna ut. Då är det bara att leta reda på två katthalsband och samtidigt försöka gnugga sömnen ur ögonen. Efter det gör jag ordning kaffebryggaren och ger fiskarna mat. Sen börjar den stora springa ut-och-in-leken. En katt anser att om en dörr är stängd så kan den öppnas och är den öppen så är den det för att man ska kunna gå genom det. Det måste vara en sån där grej som katter har bestämt på katternas årsförbund eller nåt sånt. De har säkert instiftat nån lag om att en matte eller en husse måste öppna dörren åt dem ett minst ett antal gånger per dygn också. Men nu har äntligen Silly lärt sig av Stjärna att "knacka på rutan" istället för att gnissla med klorna på balkongdörren. Det är betydligt trevligare.

Hallå? Kan någon släppa in mig, tack!

   

Jag påbörjade lite vårstädning på altanen och Silly hade vakten vid altandörren så att inga obehöriga katter kunde komma och ta sig in. Stjärna hade mera span utåt på de allmäna markerna.


   


När det blev alltför varmt la de sig tillsammans vid vår hemska gamla grill. Den som det var meningen att vi kunde kasta när vi flyttade till huset. Silly är mer som en katt ska vara och gillar att ligga högt när hon kan. Hon ligger gärna högt på kattträdet, som är ganska rangligt. Tur att inte klunsen Stjärna försöker ta sig upp för då skulle det välta och gå sönder. Det märks att det är ett kvalitetsmärke de har där på ÖoB... Synd att inte katterna kunde hjälpa mig med att tala om för mig hur jag ska klippa häcken bakom grillen. De verkar mest vilja ge sitt moraliska stöd i den frågan. Stjärna springer för livet varje gång jag kör den usla gamla skottkärran över gräsmattan. Nog för att den ser skruttig ut, men så skruttig ser den väl ändå inte ut. Men jag tror att han mest springer för att det låter.


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotusblomma - 21 augusti 2014 21:49

Humor är balsam för själen. Därför kommer är en film med våra älskade vänner   ...

Av Lotusblomma - 19 augusti 2014 13:52


Det börjar nalkas mot höst på riktigt. Runt lunchtid forsade regnet ner utanför. Lillkatten kom sömning fram och tyckte att det var dags att gå ut. Nu är det slut på dagarna när altandörren kan stå öppen och katterna kan komma och gå som de vill. Lil...

Av Lotusblomma - 19 maj 2013 22:16

På katternas riksstämme har de troligen bestämt att de flesta dagar i veckorna är vilodagar. Absolut alla dagar i veckoslutet. Gärna måndag till torsdag också. Man kanske kan skrämma upp en och annan stackars fågel eller fånga sig en mus eller insekt...

Av Lotusblomma - 18 maj 2013 21:19

Katterna har haft en bra försommar på vår skruttiga och gamla altan. Nu har förberedelserna börjat för att en ny altan ska byggas. Det gick hyfsat bra igår när jag städade bort allt utom deras klätterträd så att de ändå ska komma upp och kunna "knack...

Av Lotusblomma - 17 maj 2013 10:09

Båda katterna njuter av att värmen äntligen har kommit och att det går allt mer mot sommar. De springer, hoppar, rullar sig i gräset eller bara ligger och njuter. Bäst av allt är att man kan ha altandörren öppen om man är hemma så att de kan gå in oc...

Presentation


Det här är en blogg om vår familj och vårt liv tillsammans
med våra katter Stjärna och Silly och deras äventyr och eskapader.

#katt #youtube #kåseri

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards