Direktlänk till inlägg 22 april 2013

Katter och fönster

Av Lotusblomma - 22 april 2013 21:46

Idag skulle Husse lägga ut en annons på våra gamla markiser på blocket, så han la ut dem på gräsmattan för att kunna ta en bra bild på dem. Stjärna verkade vara av en annan åsikt. Han verkade tycka att vi gott, kunde behålla dem och slog sig till ro på dem för att verkligen demonstrera sin åsikt.


 


Katter tycks trivas bra i fönster, det är nog för att de kan kan kika se ut. Om man kommer hem till någon så kan man ganska snart se om de har någon katt i sitt hem, då det i flera fönster finns naturliga "katthål" mellan lampor och krukväxter, medan det hos personer som inte har katter inte finns sådana hål. Katter är också otroligt smidiga när de vill på att hoppa upp och sätta sig i fönster och få plats mellan en massa saker. Här kommer en bild där Silly verkar trivas bra, medan en och annan växt kanske inte trivs lika bra. Jag skriver inte rent ut vilken för att personen som har den i sitt fönster ska bli mer tjatad på, då jag redan kanske vid ett par tillfällen kanske lite fint har påpekat och undrat om växten verkligen lever...


 



Stjärna gillar också att sitta i fönster. När jag gick in i bonussonens rum för att prata med honom, passade Stjärna på att smita in. Det är ju snällat av Stjärna att den här gången i alla fall sitta bakom datorskärmen och titta ut. Ibland ska han ligga framför skärmen och bli klappad. Men bonussonens rum är den bästa utkiksplatsen, därifrån ser man hela gatan och kan hålla koll på grannkatten Frasse! Denna Frasse är värd att ha ett extra öga på. Det är nästan så jag tar tillbaka det där som jag sa om att katter är smidiga djur. De stackars chiliplantorna som står i fönstret är nog de som har åkt i golvet flest gånger av alla. Det är mest Stjärna som sitter i det fönstret, Silly får bara sitta där när Stjärna inte är där, men ända sen Silly flyttade in och en blomma brakar i backen så far Stjärna iväg som ett skott och säger, det var inte jag! Det var Silly! Det är typ aldrig jag tror honom, speciellt inte när han far iväg som en skottspole.


 


Silly låg på en av sina favoritplatser på eftermiddagen. Det är ju så att människan möblerar så att katten ska ha det bra. Så har ju katterna också bestämt på årsmöte. Att katter var heliga i Egypten är inte svårt att förstå när man ser hur hon ligger på den här bilden.


 


Det är tur att det blev lite nytta gjort idag också. Jag försökte få med mig Silly i det något bistra vädret, men när jag lockade på henne kom Stjärna utfarandes istället och följde med som moraliskt stöd när jag skulle dona i trädgården. Först undersökte han redskapen så att de var okej och låg sen och väntade tills jag var klar. Stjärna är en fantastisk katt. Jag har haft med honom på promenad och han har gått fritt med mig till dess att jag har kommit fram till ett bra ställle. Då förklarade jag för honom att det var dags för att vila och vi slog oss ner där. Jag satte mig för att meditera och han låg och väntade på mig i skuggan tills jag var klar och vi gick hem igen. Det dröjer nog ett tag innan Silly förstår tjusningen med promenader. Det behöver nog bli lite varmare först och hon behöver nog få lite mer kondition. Just nu är hon mer explosiv och har väldigt mycket katt i sig och inte så mycket uthållighet. Vi skulle inte komma så långt. Men allt har sin tid.


Hittade förresten en app att tipsa om i tidningen "Kattliv". Appen heter "Kattproblem" och är gratis och finns för iOSsystem. Den vänder sig främst till nybörjaren som ska skaffa katt eller har skaffat katt och hjälper till att svara på de vanligaste frågorna.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotusblomma - 21 augusti 2014 21:49

Humor är balsam för själen. Därför kommer är en film med våra älskade vänner   ...

Av Lotusblomma - 19 augusti 2014 13:52


Det börjar nalkas mot höst på riktigt. Runt lunchtid forsade regnet ner utanför. Lillkatten kom sömning fram och tyckte att det var dags att gå ut. Nu är det slut på dagarna när altandörren kan stå öppen och katterna kan komma och gå som de vill. Lil...

Av Lotusblomma - 19 maj 2013 22:16

På katternas riksstämme har de troligen bestämt att de flesta dagar i veckorna är vilodagar. Absolut alla dagar i veckoslutet. Gärna måndag till torsdag också. Man kanske kan skrämma upp en och annan stackars fågel eller fånga sig en mus eller insekt...

Av Lotusblomma - 18 maj 2013 21:19

Katterna har haft en bra försommar på vår skruttiga och gamla altan. Nu har förberedelserna börjat för att en ny altan ska byggas. Det gick hyfsat bra igår när jag städade bort allt utom deras klätterträd så att de ändå ska komma upp och kunna "knack...

Av Lotusblomma - 17 maj 2013 10:09

Båda katterna njuter av att värmen äntligen har kommit och att det går allt mer mot sommar. De springer, hoppar, rullar sig i gräset eller bara ligger och njuter. Bäst av allt är att man kan ha altandörren öppen om man är hemma så att de kan gå in oc...

Presentation


Det här är en blogg om vår familj och vårt liv tillsammans
med våra katter Stjärna och Silly och deras äventyr och eskapader.

#katt #youtube #kåseri

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards