Direktlänk till inlägg 19 augusti 2014

Älskade Herr K

Av Lotusblomma - 19 augusti 2014 13:52

Det börjar nalkas mot höst på riktigt. Runt lunchtid forsade regnet ner utanför. Lillkatten kom sömning fram och tyckte att det var dags att gå ut. Nu är det slut på dagarna när altandörren kan stå öppen och katterna kan komma och gå som de vill. Lillkatten, lr Silly som hon egentligen heter kom när jag precis var på väg från övervåning och skulle iväg och göra annat ett bra tag. Hon är inte helt förtjust i att altandörren nu är stängd och att sommaren verkar gå mot höst. Jag frågade henne om hon verkligen ville gå ut, men hon skulle promt det.


Jag tog ett extra varv för att se till Herr K. Han låg och softade i en av sängarna. Inte alls inställd på att gå ut. När jag kliade honom bakom öronen kunde jag känna ett par bulor. Jag visste att vi nyligen hade plockat två fästingar på honom, men att det är svårt att känna om det är sår lr nya fästingar.  Så mitt gos med honom övergick till att se om det bara var gamla märken efter fästingar. Nejdå en liten envis ny fästing satt kvar där. En regel är att om man stör en katt när den sover, så vill katt alltid gå ut. Det är en regel utan undantag. Men, jag kom ihåg att vi hade bestämt att fästingbehandla Herr K igen, eller Stjärna som han egentligen heter. För fästingarna verkar inte ha fattat det där med att hösten är på väg. Stjärna lommade mot dörren och jag hämtade medlet. Satt vid dörren när jag delade på hans nackhår och behandlade honom. Sen fick han inte gå ut, då det hällregnar ute och han fått medel på sig. Jag sa nej och visade med handen åt ena hållet bort från dörren. Herr K gick snällt därifrån och jag kom att tänka på hur sorgset det lät, då hans klor har blivit för långa igen. När han gick därifrån lät det tickledi-tackledi.


Det är något som har kommit på den sista tiden. Stjärna är en katt som ofta är ute och friskt kloar på träd, som han sedan klättrar på. Ändå verkar hans klor växa i snabbare takt än vad han hinner med. Silly hon "klipper" ju sina klor själv, genom att bita på dem. Herr K har ju nu blivit en äldre herre. Dags att kolla upp varför hans klor växer fortare. Jag kom att tänka på hur otroligt snäll den katten är. Att det går att hälla på medel mot fästingar när han sitter vid dörren, att kunna säga nej och han vet vad det innebär. Det går också att klippa klorna på honom, för han ligger stilla i knät, så att det går att se var man klipper. I somras var han riktigt sjuk ett par dagar. Vi var till veterinären, men hon kunde inte hitta något fel. Möjligen att han kunde ha varit ute och slagits och kunde ha ont. Det var jobbigt. Tidigare när det har varit veterinärbesök, då har han haft påtagliga sår efter slagsmål. Det här var något annat. En påminnelse om att det en dag kommer någonting annat.


Det hann gå många tankar när Herr K, vår Stjärna gick tillbaka för att vila. En katt som oavsett vad som händer alltid kommer att finnas i hjärtat.


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotusblomma - 21 augusti 2014 21:49

Humor är balsam för själen. Därför kommer är en film med våra älskade vänner   ...

Av Lotusblomma - 19 maj 2013 22:16

På katternas riksstämme har de troligen bestämt att de flesta dagar i veckorna är vilodagar. Absolut alla dagar i veckoslutet. Gärna måndag till torsdag också. Man kanske kan skrämma upp en och annan stackars fågel eller fånga sig en mus eller insekt...

Av Lotusblomma - 18 maj 2013 21:19

Katterna har haft en bra försommar på vår skruttiga och gamla altan. Nu har förberedelserna börjat för att en ny altan ska byggas. Det gick hyfsat bra igår när jag städade bort allt utom deras klätterträd så att de ändå ska komma upp och kunna "knack...

Av Lotusblomma - 17 maj 2013 10:09

Båda katterna njuter av att värmen äntligen har kommit och att det går allt mer mot sommar. De springer, hoppar, rullar sig i gräset eller bara ligger och njuter. Bäst av allt är att man kan ha altandörren öppen om man är hemma så att de kan gå in oc...

Av Lotusblomma - 28 april 2013 09:12

      Godmorgon!   Idag vaknade jag hyfsat tidigt och det uppfattade Silly som kom ner till mig och talade om att det minnsann var dags att gå ut. Det var nog också för att Stjärna hade varit och knackat på och talat om för henne att väcka slash...

Presentation


Det här är en blogg om vår familj och vårt liv tillsammans
med våra katter Stjärna och Silly och deras äventyr och eskapader.

#katt #youtube #kåseri

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards